Door SUPERP

Thuiswerken – SUPERP’ers in Coronatijd.

superp

 

We weten inmiddels hoe onze iamSUPERP’ers omgaan met de huidige situatie. Maar hoe vergaat het onze SUPERP’ers? Normaal zijn ze te vinden op locatie bij de klant, of op ons kantoor in de Meern. Nu zitten de meesten vanuit thuis te werken. Hoe gaan we hier als bedrijf en collega’s mee om? Een letterlijk kijkje in de keuken bij SUPERP en SAP Utilities Consultant Kristian Kuiper en SAP Solution Consultant Richard van Veen.

 

Beiden werken momenteel aan  opdrachten bij ENGIE. Kristian is werkzaam binnen het het B2B functioneel beheer team van ENGIE Energie, Richard is bezig op het vlak van tijdschrijven en mobiliteit bij ENGIE Services.

 

Thuiswerken

Inmiddels zijn ze alweer bijna 10 weken “veroordeeld” tot thuiswerken. Veroordeeld is hier misschien niet het juiste woord, want zo zwaar valt het ze niet.

 

ENGIE voorziet erg goed in de middelen om vanuit huis te kunnen werken. Alle systemen zijn vanuit huis te benaderen en met videobellen komen ze een heel eind. Het is ook prettig dat de collega’s met op elkaar ingewerkte teams samenwerken. Dit maakt dat de overgang naar het digitale samenwerken geen problemen oplevert. Kortom, beiden ervaren totaal geen zakelijke belemmeringen om hun werk voort te zetten.

 

Op privé gebied dan?

Richard; “Ik woon samen met mijn vriendin in het mooie Friesland, en net als bij de meeste thuiswerkplekken is ook onze keukentafel in deze tijden het centrum van de wereld. Uitzicht over water en de weidsheid van het Friese land.

 

Hier merk ik buiten de standaard RIVM-maatregelen niet veel van de ontstane Corona situatie. Nu is Friesland niet te vergelijken met de randstad of andere dichtbevolktere gebieden, ander halve meter afstand houden is hier niet zo moeilijk.”

 

 

In alle rust werken met een prachtig uitzicht dus voor Richard. Hoe zit dit bij Kristian? Twee jonge kinderen, een vriendin die leerkracht is en woonachtig in Zwolle  Dat moet toch net wat meer ongemakken met zich meebrengen?

 

Kristian; “Op zolder hebben we weer een klein bureau geplaatst om hier in alle stilte te kunnen werken. Deze was net voor de corona crisis opgeruimd. Gelukkig is de thuissituatie goed gestructureerd. Het helpt nu ook dat de scholen weer open zijn en de opvang beschikbaar is voor de dagen waarop mijn vriendin werkt. Samen met mijn ouderschapsverlof is het goed te combineren.”

 

Aanpassen

Kortom, de SUPERP’ers passen zich relatief moeiteloos aan en gaan lekker door met het werk dat ze doen. In sommige gevallen is er even wat minder werk, maar in andere gevallen zijn de diensten van onze klanten, en dus ook die van SUPERP juist extra belangrijk in deze tijd. Gelukkig zijn in de meeste gevallen de systemen zo ingericht dat thuiswerken weinig problemen oplevert. Dit zorgt er in combinatie met mail, WhatsApp groepen en videobellen voor dat we onze dienstverlening op hoog niveau kunnen voortzetten.

 

Collega’s zien, elkaar de hand schudden, even over de schouder meekijken op het scherm van een ander, het is allemaal even niet mogelijk. Toch lijkt het alsof er zelfs meer contactmomenten zijn, waarbij met name WhatsApp en videobellen populair zijn. Minder persoonlijk, maar toch erg nuttig en een goede manier om toch verbonden te blijven.

 

Natuurlijk verandert er net als bij iedereen wel het een en ander op sociaal vlak. Zo doet Kristian met de kinderen drive-by bezoeken bij opa en oma zodat die elkaar kunnen blijven zien (op gepaste afstand).

 

Richard wordt door de biologische klok nog steeds om 5 uur gewekt. Door het ontbreken van reistijd heeft hij er dus om 9 uur al een halve dag opzitten. Daardoor is er wel ruimte voor een gezellig koffiemomentje om 9 uur en een wandeling langs de Friese meren in de middag. De stappenteller piekt sowieso door het mooie weer en de natuur, tot tevredenheid van de rest van het thuisfront!

 

SUPERP

Binnen SUPERP speelt verbondenheid en gezelligheid een belangrijke rol. Zeker in de wereld van consultancy staan we bij veel (oud) collega’s bekend als een betrokken familie, een “warm bad” volgens sommigen.

 

Waar we normaal natuurlijk al beperkt zijn in de niet-digitale contactmomenten is dat nu helemaal het geval. Waar we op vrijdagen regelmatig worstelden met het aantal stoelen op kantoor is dat nu wel de laatste van onze zorgen. Toch vinden we het belangrijk om zoveel mogelijk betrokken te blijven.

 

Zo was Richard jarig (hij werd 50) in deze periode en hadden we jubilarissen. Een kop thee of koffie tijdens het videobellen is niet hetzelfde als taart en een biertje op kantoor, maar het blijven momenten om samen even bij stil te staan, dus werden ze door de collega's toegezongen vanuit de thuiswerkplekken.

 

Een thuiswerkmok gevuld met paaseieren, een DIY cupcake pakket, fitnessbal (met instructievideo’s), videocalls, digitale vrijdagmiddagborrels en een twee wekelijkse interne blog met alle ins en outs over de huidige situatie, projecten en nieuwtjes. Zomaar een greep uit de manieren waarop we betrokken blijven met elkaar.

 

 

Vooruitkijken

Waar door te innoveren er nu wel degelijk kansen liggen is de verwachting toch dat alles weer redelijk “back to normal” zal moeten zijn voor er weer grote stappen genomen worden. Stabiliseren lijkt het belangrijkste doel voor veel bedrijven. Innoveren vinden we geweldig, maar we begrijpen natuurlijk dat in veel gevallen stabiliteit prioriteit heeft. Een doel waar wij als SUPERP zoveel mogelijk aan bijdragen door net als de afgelopen 20 jaar een stabiele factor te zijn en blijven voor onze klanten.

 

 

 

Top