SUPERP al jaren business partner NS
De Nederlandse Spoorwegen, wie kent deze organisatie niet? NS houdt zich bezig met transport en mobiliteit binnen zowel het zakelijke als het consumentensegment. De afgelopen jaren is NS druk bezig met het 'verchippen' (via de OV-chipkaart) van de kaartjes, abonnementen en services. Hierin zijn al meerdere belangrijke mijlpalen binnen planning opgeleverd.
Afdeling Business Systemen
Binnen de afdeling Business Systemen levert Realisatiemanagement functionaliteiten en processen op voor (onder andere) de OV-chipkaartimplementatie. Meerdere bouwstraten en beheerafdelingen leveren hier een belangrijke bijdrage aan.
Nieuwe werkwijze
Binnen deze bouwstraten ligt de focus op de back-end systemen en processen. Denk aan de verkoop van abonnementen, vastlegging van contracten, facturering en services die verleend worden aan klanten, zowel online als via klantenservice. De softwarerealisatie wordt gedaan vanuit een scrum/agile-werkwijze. Hierbij leveren multidisciplinaire teams werkende processen op in zowel Service Windows als in Releases. En dit met een boven marktgemiddelde productiviteit. Deze methodiek vraagt een heel andere werkwijze van de mensen binnen de teams. SUPERP heeft hierin een belangrijke bijdrage geleverd.
SUPERP brengt testen en werkwijze naar hoger plan
Mede dankzij SUPERP zijn het testen en de werkwijze van deze bouwstraten naar een hoger plan gebracht. Binnen de bouwstraten OVCP Zakelijk, OVCP Consumenten en Serviceverlenen+ heeft SUPERP geholpen met het opzetten van de testwerkwijze. Tevens heeft SUPERP ervoor gezorgd dat een groot deel van de acceptatie zo vroeg mogelijk in het proces (vaak al in de developmentfase) plaatsvindt. Een voorbeeld hiervan is de introductie van de ‘Papieren Ketentest’. Hierbij krijgen de acceptanten voorafgaand aan de sprint een aantal uitgewerkte businessscenario’s te zien in de vorm van een presentatie of mock-up. Denk hierbij aan een aanvraag via de webshop tot aan de brieven die een klant ontvangt. Op deze manier kunnen de acceptanten voor de start van de bouw de hoofdlijnen zien. Bevindingen die hieruit komen hoeven dus alleen maar op papier te worden aangepast, waardoor bugfixing voorkomen wordt. Een ander voorbeeld is de introductie van ‘Knoppensessies’. Hierbij krijgen acceptanten al in de sprints de (deels) opgeleverde software te zien, waardoor er zo vroeg mogelijk in het ontwikkelproces afstemming is over hetgeen dat opgeleverd wordt. Ten slotte heeft SUPERP door ‘slimme’ testautomatisering met onder andere SOAPUI en Selenium de regressietesten een flinke boost gegeven.
SUPERP business partner NS
Het bovenstaande vergt uitgebreide kennis van NS-processen en afstemming met verschillende stakeholders binnen NS. Dankzij de jarenlange samenwerking tussen NS en SUPERP en de aanwezige kennis binnen de organisatie weet SUPERP precies welke wegen bewandeld moeten worden en hoe ze veranderingsprocessen moeten begeleiden.
"In de afgelopen jaren heeft SUPERP bewezen meer dan een leverancier voor ons te zijn: een business partner. Dit heeft een grote toegevoegde waarde in de flexibele inzet van hun mensen, en levert mooie resultaten op in de (agile) testaanpak binnen ons SAP-landschap. Ik hoop dat wij deze relatie nog lang zo mogen voortzetten!" Tamara Vreman - Manager Realisatie SAP, NS