SAP S/4HANA en Functionele Consultancy
Hoe ‘simple’ wordt het leven van de functionele SAP-consultant?
Snelle groei beschikbare data
De verscheidenheid aan manieren waarop bedrijven tegenwoordig worden voorzien van data groeit gigantisch. Denk maar eens aan de slimme meter, Internet of Things, Apple tv of de smartphone. Door de snelle groei van beschikbare data is ook de bedrijfsvoering genoodzaakt zich hieraan aan te passen. Degene die deze data het best en snelst weet te gebruiken heeft een ongekende voorsprong op zijn concurrenten. De meeste organisaties kunnen met hun huidige landschap deze nieuwe hoeveelheden data niet aan.
Met SAP S/4HANA klaar voor de toekomst
SAP geeft sinds vorig jaar duidelijk aan hiervoor het juiste antwoord te hebben gevonden: SAP S/4HANA. De mogelijkheid om miljoenen units van data per seconde te analyseren, in combinatie met het versimpelen van bedrijfsprocessen en de nieuwe mogelijkheden die cloud biedt, geven organisaties de mogelijkheid om met SAP S/4HANA stappen te zetten om zich klaar te maken voor de toekomst. Daarbij biedt SAP ook een volledig vernieuwde user interface (Fiori) waarmee de gebruikersbeleving, maar ook de productiviteit, grote stappen voorwaarts maakt.
Wat staat er tegenover de behoorlijke investering?
Aangezien er voor veel organisaties een behoorlijke investering nodig is, zal elke organisatie goed nadenken over wat SAP S/4HANA hen zal brengen. Een zeer essentiële vraag. Maar juist bij dit thema geeft SAP zelf geen antwoord, maar probeert SAP informatie van het bedrijfsleven terug te krijgen. Het lijkt alsof SAP zelf ook de legio aan nieuwe mogelijkheden van hun paradepaardje nog niet 100% in het vizier heeft.
Rol van consultant verandert
Ook in consultant-land wordt hardop nagedacht over de verandering van de rol en wat dit betekent voor het ondersteunen van organisaties in de komende transitie. Op dit moment is voor de developers al veel materiaal beschikbaar. Developers worden op cursus gestuurd om bekend te raken met de nieuwe ontwikkelmethoden die toegepast (kunnen) worden in een SAP HANA architectuur. Voor de functionele consultant verandert de rol mogelijk nog wezenlijker. Gestuwd door het feit dat de klant met de zogenoemde ‘simple’ modules meer zelf kan (en wil) gaan doen, zal de huidige manier van werken drastisch wijzigen. Maar hoe? Op dit moment zijn nog lang niet alle ‘simple’ modules vrijgegeven door SAP. Dit betekent dat de inhoud van deze modules uiteraard nog aan verandering onderhevig is. Zelfs de vraag of SAP verder inzet op deze versimpelde modules in de Suite 4 HANA, is nog niet eenduidig te beantwoorden. Mijn mening is dat de komende tijd functionele consultants met zowel hun kennis van bedrijfsprocessen als de kennis van de nieuwe HANA-oplossing onmisbaar zullen zijn als procesbegeleider in de stapsgewijze transitie naar S/4 HANA.
Zet SAP HANA op de agenda
Veruit de meeste organisaties kunnen niet direct overgaan naar een compleet SAP S/4HANA- (in de cloud) landschap met alle benodigde ‘simple’ modules draaiend. Dit zal een meerjarenplan worden, waarbij de eerste resultaten al snel inzichtelijk gemaakt moeten worden. Hier is naar mijn mening een duidelijke rol weggelegd voor de functionele experts. Want in welke stappen moet dit proces opgeknipt worden? Gaan we gelijk richting S/4HANA, of eerst naar Business suite on HANA? Wat zijn de valkuilen? Hoe kan elke stap zo efficiënt mogelijk uitgevoerd worden? Maar vooral: Hoe kan de gemaakte investering zo snel mogelijk weer terugverdiend worden? Want vergis je niet, hoewel de exacte doeloplossing van S/4HANA en bijbehorende roadmap wellicht nog niet helemaal vast staat, de techniek van de krachtige SAP backbone is en blijft er en biedt geweldige mogelijkheden voor optimalisaties in zowel de primaire als de meer ondersteunende bedrijfsprocessen. Wacht dus niet langer met het op de agenda of in het portfolio zetten van SAP HANA.
Klanten begeleiden op weg naar nieuw IT-landschap
Elke stap die voorwaarts gezet wordt richting S/4HANA geeft nieuwe mogelijkheden aan de organisatie. Maar juist het inzicht in deze nieuwe mogelijkheden ontbreekt op dit moment bij veel organisaties. SAP geeft een inzicht in het eindresultaat. Wij als functionele experts zullen klanten moeten begeleiden, adviseren, enthousiasmeren in de kansen op het tussenliggende pad op weg naar hun nieuwe IT-landschap.