Door SUPERP

25 jaar SUPERP: van frustratie naar innovatie 

SUPERP Directie

 

In de jaren 90 maakte SAP geweldig geavanceerde applicaties om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Waar de eindgebruikers zich vervolgens geen raad mee wisten. In 1999 besloot een jonge start-up dat het zo niet langer kon. 

 

Inmiddels is die start-up met 400 consultants uitgegroeid tot een van de grootste SAP IT-dienstverleners van Nederland. Algemeen directeur Ruud Hoogendorp, commercieel directeur Anjo Wolven en technisch directeur Ronald Groennou blikken terug op 25 jaar SUPERP – maar niet te lang. Liever kijken ze vooruit, want er valt nog genoeg te innoveren.   

 

Van harte met jullie 25-jarig jubileum! Vertel eens hoe het allemaal begon.  

‘SUPERP is ontstaan uit frustratie,’ antwoordt Ruud. ‘De eerste SAP-implementaties rammelden aan alle kanten. Na veel knutselen was er dan een prachtig systeem geïmplementeerd, maar vanwege de snel veranderende markt was dat vrijwel direct verouderd. En dan zat zo’n bedrijf ook nog met een systeem dat ze helemaal niet kenden.’ Dat moest anders, maar ‘er was niemand die SAP in zijn totaliteit bekeek, die het hele proces in beeld had.’ Behalve de oprichters van SUPERP. ‘We gingen ons richten op het projectmatig implementeren van een beheerorganisatie om SAP binnen de organisatie in te bedden.’ 

 

‘Er was niemand die SAP in zijn totaliteit bekeek.’ 

 

SUPERP was een feit. Voor wie het niet weet: de naam staat voor ‘SUPport in Enterprise Resource Planning’. SAP is wereldwijd marktleider in ERP-software en is altijd de favoriete oplossing van SUPERP’s klanten geweest. Als eerste in Nederland begeleidde het jonge bedrijf het complete ERP-proces van geïntegreerde informatievoorziening van begin tot eind, te beginnen bij SAP. Van testtraject en kwaliteitscontrole tot opleidingsprogramma en kennisoverdracht. ‘En na zo’n anderhalf jaar, als alles eenmaal stevig stond en iedereen begreep hoe het werkte, dan gingen we weer weg.’ 

 

‘Als ik ’s ochtends het kantoor binnenkom, voel ik mijn energie omhooggaan.’ 

 

In 2001 kwam Ronald aan boord. Hij runde samen met een compagnon een IT-bedrijfje dat veel samenwerkte met SUPERP, en uiteindelijk zijn de twee samengegaan. ‘Een mooie en blijvende fusie, want de helft van de mensen van toen werkt er nog steeds,’ vertelt Ronald. Salesdirecteur Anjo volgde in 2006. Als SAP-specialist werd hij benaderd door SUPERP, waar hij zijn ondernemersgeest en commerciële talent kwijt kon. Anno 2024 vormt het drietal met succes én plezier de directie van SUPERP. ‘Als ik hier ’s ochtends binnenkom, voel ik mijn energie nog steeds omhooggaan.’  

 

Wat herinneren jullie je van de beginjaren? 

‘Vooral veel cowboywerk’, antwoordt Ruud. ‘We moesten veel doen met weinig mensen. De SAP-implementatie zelf, maar ook nieuwe collega’s werven, arbeidscontracten opstellen, noem maar op. We hadden geen idee! Een fantastische tijd was dat.’ Hun eerste kantoor was een piepkleine ruimte in Den Bosch. ‘Zaten we daar in een bloedheet serverhok tussen de bierkratten en de kladblokken te vergaderen.’ 

 

Op welke manieren is SUPERP de afgelopen jaren veranderd? 

Naarmate het bedrijf groeide en innoveerde, bleek het moeilijk om gefocust te blijven. Het was tijd voor een nieuwe organisatiestructuur, vertelt Anjo. ‘Door een verantwoordelijkheid laag in de organisatie te leggen, vormden we een aantal hechte, zelfsturende ‘cellen’ of bedrijfjes met maximaal 35 mensen en een duidelijke focus. Zo konden we groeien en toch een soort huiselijkheid behouden.’ 

 

Deze structuur is tot op de dag van vandaag een succes. Sociale binding binnen de cellen is groot, en door ‘sterke bruggen tussen de cellen onderling’ te bouwen, wordt silovorming voorkomen. Deze verbindingen bestaan bij SUPERP voornamelijk uit kennisdeling. ‘We zijn continu bezig om samenwerking en kennisoverdracht te stimuleren,’ vertelt Ronald.  

 

‘Als je je verbonden voelt met elkaar maakt het niet uit of je in een driedelig pak of in een motorpak werkt.’ 

 

Ook de keuze voor een platte en transparante organisatie is belangrijk geweest. ‘Vrijheid, vertrouwen en autonomie zijn cruciaal’, zegt Ronald. Dat vertrouwen heeft voor draagkracht gezorgd, legt Anjo uit. ‘Uiteindelijk zijn we een verzameling vakspecialisten die met elkaar de beste dienstverlening willen leveren. En of je dat het liefst in een driedelig pak of motorpak doet, maakt dan niet uit.’ 

 

‘Zie je hoe licht het hier is’, vraagt Ruud. ‘We hebben dit kantoor bewust gekozen vanwege het licht en het glas. Transparant en inzichtelijk. Dat is wie we zijn en hoe we zakendoen. Je mag vragen wat je wilt. En je krijgt altijd een eerlijk antwoord.’ 

 

En wat is er juist níet veranderd? Wat is de rode draad in jullie bestaansgeschiedenis?  

‘Vakmanschap’, begint Ruud. ‘Mensen willen graag goed in hun vak worden en blijven. Zij komen hier tot hun recht, want wij zetten de vakman of -vrouw centraal.’ Bijvoorbeeld door allerlei ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden, zoals onze SUPERP Academy en het innovatieplatform SUPlabs. ‘Authenticiteit’, gaat Ronald verder. ‘Iedereen kan en mag hier zichzelf zijn.’ Een mooie bijkomstigheid van zo’n open en inclusieve cultuur is dat mensen ‘blijven hangen’, vindt Ruud. ‘En sommigen komen zelfs weer terug.’ 

 

‘Wie vertrouwen geeft, krijgt dat ook terug.’ 

 

Uit de verhalen blijkt dat ook zorgzaamheid en betrokkenheid de organisatie kenmerken. ‘Of het nou privé of zakelijk is, onze eerste reactie is om te helpen’, vertelt Ruud. ‘Is je kind ziek? Dan moet je thuis zijn. Als de situatie het toelaat, kom je weer terug.’ En wie vertrouwen geeft, krijgt dat terug. ‘Dat zie je bijvoorbeeld aan het grote aantal betermeldingen op vrijdagochtend. In plaats van die laatste dag voor het weekend mee te pikken, gaan mensen weer aan de slag. Dat is toch mooi?’ 

 

Elk bedrijf zegt dat het uniek is, maar wat maakt SUPERP nou écht anders dan anders?  

‘We voegen de daad bij het woord’, zegt Ruud. Bedrijven omschrijven zichzelf regelmatig als utopieën waar het als werknemer heerlijk toeven is. ‘Er zijn natuurlijk genoeg leuke bedrijven, maar toch vertellen veel collega’s dat er van de mooie beloftes van hun vorige werkgever weinig terechtkwam.’ SUPERP doet altijd zijn best om met werknemers mee te bewegen. ‘Dat is maatwerk. Niet iedereen heeft dezelfde behoeftes. Met aandacht voor de individuele mens kun je daarop inspelen. Als je goed voor je mensen zorgt, zorgen ze ook goed voor jou. En blije mensen zorgen voor blije klanten. Zo simpel is het.’  

 

‘We willen dat iedereen zich vrij en veilig voelt om hulp te vragen, of dat nou privé of zakelijk is.’ 

 

Ook is er veel aandacht voor mentale gezondheid. ‘We hebben hard gewerkt om dat uit de taboesfeer te halen. Hoe herken je stress en hoe ga je ermee om? We vinden het belangrijk dat mensen zichzelf beter leren kennen en op een gezonde manier met moeilijke situaties kunnen omgaan’, vertelt Ronald. ‘Coaching op dat gebied is essentieel’, beaamt Ruud. ‘We willen dat iedereen zich vrij en veilig voelt om hulp te vragen, of dat nou privé of zakelijk is. En wij willen die hulp dan ook geven.’  

 

Hoe kijken jullie naar de toekomst? 

SUPERP is van oudsher een full-service SAP-dienstverlener, maar daar houdt het volgens Anjo niet op. ‘Onze klanten vertrouwen op SAP als het kloppend hart van hun informatievoorziening. Daaromheen zien we een groeiende vraag naar aanvullende IT-diensten en -oplossingen. Samen met onze klanten kijken we voortdurend hoe we hun digitale core landschap verder kunnen verbeteren en uitbouwen. Daarom investeren we continu in innovatie en productontwikkeling.’ 

‘We zijn inmiddels de vertrouwde partner van veel klanten, en dat vertrouwen is het mooiste compliment dat we kunnen krijgen,’ vervolgt Anjo. Naast operationele waarde voegt het bedrijf ook steeds meer strategische waarde toe, iets waar het bedrijf de afgelopen jaren keihard aan heeft gewerkt. ‘Nu willen we deze langdurige relaties verstevigen door onze dienstverlening uit te breiden, om uiteindelijk dé digital core partner van Nederland te worden.’ Ook na 25 jaar dus geen gebrek aan ambitie. 

 

Waar zijn jullie het meest trots op? 

‘Ik kijk liever vooruit dan achteruit,’ zegt Anjo. ‘Maar vanochtend zei iemand tegen me dat we zulke mooie en gerenommeerde klanten hebben. En toen ik daarbij stilstond, dacht ik: wauw, inderdaad!’ Voor Ronald springt de betrokken, verrijkende cultuur bij SUPERP eruit. ‘De persoonlijke ontwikkeling die mensen hier doormaken vind ik mooi om te zien. Dat je collega’s als mens ziet groeien.’ Ruud noemt de loyaliteit van zo’n groot aantal werknemers: ‘Sommige mensen werken hier al meer dan twintig jaar. Dan weet je dat je met z’n allen iets goed hebt neergezet.’ 

 

Superp 04

Top