SAP Sapphire 2022 in Den Haag
Eindelijk sinds (te) lange tijd weer eens een in-person event. Dit keer de SAP Sapphire in het World Forum in Den Haag.
Veel bekende gezichten van klanten, oud-collega’s en concullega’s die allemaal vooral enthousiast zijn over het feit dat we weer eens congres hebben waar we fysiek aanwezig zijn in plaats van achter een scherm.
In een volle Willem Alexander zaal begon Rohit Nagarajan - President EMEA North van SAP – met de executive keynote.
Jacques Dokter is principle consultant Lead-to-Cash solutions en adviseert en begeleid een aantal van onze klanten bij de transformatie naar een Sustainable Intelligent Enterprise.
De gouden draad door de hele keynote – en eigenlijk door de hele dag – was de Sustainable Intelligent Enterprise. Waar we enkele jaren geleden nog spraken over de Intelligent Enterprise, is daar sustainability bij gekomen. Behalve een hele mooie uitleg over hoe SAP haar klanten helpt om sustainable te worden was het vooral de volgende quote die mij heeft getriggerd: “How can we make sustainability profitable and profitability sustainable?”
In de break-out sessie Meet the Modern-Day Customer Experience and Get More Done, Faster van Grant Coleman kreeg ik een mooi voorbeeld van hoe dat nu in het echt kan werken. Een van de producten die SAP in Q3 van dit jaar gaat lanceren onder de productnaam Feather is gericht op recommerce. Daarmee gaat SAP e-commerce business ondersteunen dat zich ook richt op pre-owned producten die via dit platform een nieuwe bestemming kunnen krijgen en zo een bijdrage kunnen leveren aan het verlagen van de carbon footprint. En hoe logisch is dat eigenlijk? Met vier vrouwen in huis komen bij ons thuis regelmatig pakketjes binnen met één of meer pre-owned kledingstukken die via Vinted zijn gekocht.
Een andere quote uit de keynote vond ik ook heel interessant: “Everybody knows the future and outcome of new models is great, the main concern is transforming to get there”.
Veel van onze klanten zijn volop bezig met deze transformatie of staan aan de vooravond van deze transformatie. Zelf word ik bijna dagelijks geconfronteerd met een onderwerp waarbij de vraag is: we weten wel waar we over x maanden willen staan, maar hoe komen we daar?
Tijdens een aantal break-out sessies gaven sprekers een korte inkijk hoe hun organisatie die transformatie zijn gestart. De sessie van Viking door Cameron Black was een mooi voorbeeld van de problemen die veel bedrijven ondervinden – hoe zorg je dat transformatie niet een IT-aangelegenheid is – en hoe zij dit hebben overwonnen.
Twee dagen na het evenement zit ik mij te bedenken of ik heb opgehaald wat ik hoopte te vinden. Het antwoord is dubbel. Nee, want ik had graag veel meer en concreter wat zaken gezien. Want een Sapphire is geen TechEd en blijft in mijn ogen toch een beetje een marketingverhaal van SAP waarbij klanten toch vooral vertellen hoe succesvol ze waren door met SAP hun reis (ik bedenk me nu eigenlijk dat RISE met het wisselen van 2 letters opeens REIS wordt) te maken.
Maar toch zeg ik ook ja, want ik heb ook inspiratie opgehaald wat mij aan het denken heeft gezet en waarmee ik verder kan in het bouwen aan onze eigen transformatie en die van onze klanten.