SAP TECHED 2020 – wrap-up & cases
SAP TechEd 2020, dit jaar anders dan anders om de alom bekende redenen. De grote vraag is dan natuurlijk: is deze vorm beter of juist minder goed dan het normale in-person event? Het antwoord werd al gegeven door Jürgen Müller in de TechEd wrap-up and Live QA sessie op de laatste dag van het evenement: de reacties waren heel positief, dus volgend jaar zal het zeker weer een online event worden, maar wel in combinatie met een in-person event. Want een van de dingen die je toch met name mist aan de huidige opzet is de mogelijkheid om ter plekke oude bekenden en nieuwe mensen te ontmoeten en vragen te stellen of te discussiëren over wat je net in een sessie hebt gehoord of gedaan.
Het grote voordeel van de huidige opzet: de mogelijkheid om op het meest geschikte moment een sessie te kunnen bekijken en de filmpjes van demo’s eens rustig terug te spoelen en opnieuw te bekijken. Want er waren zeker een aantal heel interessante sessies waarin de bijbehorende demo’s een goed beeld geven van de beschikbare functionaliteiten en die ons in ieder geval weer hebben geïnspireerd in het uitdenken van een aantal mooie use cases voor onszelf en onze klanten.
Case; Intelligent RPA (robotic process automation)
Zo was de demo in de sessie DT107 (Experience Intelligent ERP with SAP S/4HANA) een hele case, waarbij de combinatie van machine learning, robotic process automation, situation handling, natural language interaction en SAP S/4HANA werd getoond. In de case werd een proces getoond dat begint bij een equipment specialist die een foto maakt van equipment. Op basis van deze foto wordt door middel van Machine Learning de juiste equipment bepaald en worden de onderdelen van het apparaat voorgesteld om een ATB (aanvraag tot bestelling) te maken. Met intelligent RPA kan een inkoper via een MS Excel sheet de ATB inzien. Deze komt binnen in de inbox van een operationeel inkoper, waarbij Machine Learning wordt gebruikt om de betrouwbaarheid van de ATB te bepalen. Op basis van de score wordt deze automatisch goedgekeurd, wat het handmatige werk van de inkoper enorm reduceert.
De ATB wordt automatisch omgezet in een bestelling. Intelligent RPA helpt bij het automatisch verwerken van bestellingbevestigingen van leveranciers en Situation Handling wordt gebruikt om bestellingen waar nog geen bevestiging van de leverancier op is gekomen onder de aandacht te brengen bij de inkoper om tijdig op te rappelleren.
Bij de opvolging van open bestellingen wordt door middel van Machine Learning een voorspelling gedaan van potentiele vertragingen, zodat dit tijdig kan worden opgevolgd en eventuele alternatieve leveranciers kunnen worden gezocht. Wanneer een bestelling wordt ontvangen met een kleinere hoeveelheid dan besteld wordt de aanvrager door middel van Situation Handling geïnformeerd.
Het filmpje van de demo begint rond minuut 8 van de sessie en duurt een kleine 3 minuten en is absoluut een aanrader om een beter beeld te krijgen van hoe de verschillende technologieën van SAP u in het dagelijks leven kunnen helpen.
Custom code migration app
Een andere interessante sessie met goede demo’s vonden wij de sessie DT104 (Custom Code Adaptation for SAP S/4HANA), waarin de Custom Code Migration app werd getoond. Hiermee kun je heel eenvoudig de scoping van het maatwerk in je systeem bepalen, ongebruikte objecten aan een deletion transport toewijzen en een beeld krijgen van de hoeveelheid werk die je in een migratieproject kunt verwachten. Een absolute toevoeging aan het portfolio van tools voor een system conversion, maar ook voor klanten die een nieuwe implementatie van SAP S/4HANA overwegen. Want dat is een nieuwe feature in de Custom Code Migration app.
In dezelfde sessie wordt tevens de ADT in Eclipse getoond, waarmee je tijdens het project na de conversie een groot aantal objecten semiautomatisch kunt corrigeren. Een zeer waardevolle tool in je project, waar je voorheen veel handmatig werk aan had en soms zelfs bewust voor koos om niet direct uit te voeren tijdens het project.
Up-to-date blijven na de stap naar S/4 HANA
Zoals we in de beschouwing van de eerste dag al aangaven hebben we niet zozeer nieuwe revoluties gezien, maar wel evoluties die veel toegevoegde waarde gaan leveren. De grootste uitdaging voor veel bedrijven zal zijn om de stap naar S/4HANA te maken en vooral te zorgen om daarna bij te blijven. Want met iedere release komen er steeds meer nieuwe functionaliteiten die absoluut toegevoegde waarde hebben voor veel bedrijven.
Het grootste struikelblok voor veel bedrijven is dat ze misschien al de stap naar S/4HANA hebben gemaakt middels een system conversion, maar bij een upgrade vooral de focus hebben gelegd op het aanpassen van hun bestaande maatwerk in S/4HANA en niet hebben nagedacht over hun extensibility strategie. Daardoor lopen ze bij iedere volgende upgrade weer tegen het oude probleem van het aanpassen van het maatwerk aan.
Dit is een van de redenen waarom wij bij SUPERP onze klanten helpen met het ontwikkelen van een extensibility strategie. Meer weten over deze dienst? Neem contact met ons op!