SUPERP @ SAP Customer Experience Live 2018 in Barcelona
De nieuwe branding van SAP is op alle gebieden te merken. Waar we de afgelopen jaren telkens naar de Hybris Summit gingen, waren we nu opeens op de SAP Customer Experience Live op 10 en 11 oktober 2018.
Net als vorig jaar in Barcelona in de Fira de Barcelona, Gran Via venue, maar nu volledig onder de branding van SAP. Dat kon natuurlijk ook niet anders nadat SAP dit jaar tijdens de SAPPHIRE NOW in Orlando met veel bombarie SAP C/4HANA heeft geïntroduceerd.
En daarmee heb ik gelijk het belangrijkste onderwerp van het congres genoemd: SAP C/4HANA. Het is de nieuwe CX Suite van SAP bestaande uit 5 cloud oplossingen en 7 Suite Attributes.
De cloud oplossingen zijn:
- SAP Marketing Cloud
- SAP Commerce Cloud
- SAP Customer Data Cloud (by Gigya)
- SAP Sales Cloud
- SAP Service Cloud
De Suite attributes zijn:
- Harmonized User Experience
- End-to-Ed Processes
- Business and Master Data Services
- Suite Intelligence and Analytics
- Platform Services
- Extensibility and Integration
- Open Ecosystem
Tijdens de opening van het congres door Alex Atzberger – President SAP Customer Experience – was de presentatiestijl van Bill McDormett duidelijk te herkennen en werd het publiek meegenomen in C/4HANA. Behalve de suite zelf en de roadmap van de suite werden een aantal grote aankondigingen gedaan: SAP Cloud Platform Extension Factory en SAP Upscale Commerce.
SAP Cloud Platform Extension Factory
In combinatie met het project Kyma, een open-source-initiatief voor een cloud-native applicatieontwikkelingsraamwerk, introduceert SAP de SAP Cloud Platform Extension Factory om gebruikers flexibele, open source hulpmiddelen te bieden waarmee eenvoudig API-toepassingen kunnen worden aangepast en uitgebreid. Beschikbaarheid is gepland voor 2019.
SAP Cloud Platform Extension Factory is speciaal ontworpen voor de bedrijven die het meest zijn getroffen door digitale transformatie. Het biedt de tools om snel hun transformatie-uitdaging op te lossen door de mogelijkheid te bieden om innovatieve services en eigen disruptive-aanbiedingen zelf te bouwen om nieuwe nichemerken te overtreffen.
SAP Upscale Commerce
SAP Upscale Commerce is een nieuwe SaaS oplossing gebouwd op SAP Cloud Platform en ontworpen voor middelgrote retailers, consumer packaged goods (CPG) bedrijven en direct-to-consumer bedrijven.
SAP Upscale Commerce is ontworpen voor de specifieke behoeften van midmarket-accounts met beperkte budgetten voor software en implementatie en een behoefte aan snelle inzet van kleinere online winkels. Het zal in eerste instantie beschikbaar zijn voor early adopters op de Amerikaanse markt.
SAP Upscale Commerce integreert native kunstmatige intelligentie, waardoor het automatisch leert welke functies het beste zijn en laat voortdurend zien hoe kanalen die winst genereren kunnen worden gemaximaliseerd. De midmarket-oplossing, die in slechts een paar dagen kan worden ingezet, levert rijke mobiel-eerst winkelen en combineert online en in de winkel winkelen in naadloze ervaringen. Het beschikt over een "eindeloze gangpad" -app waarmee klanten kunnen zien wat beschikbaar is in de winkel, waar ze zich bevinden en waar producten beschikbaar zijn als ze niet in die winkel zijn - door hun mobiele telefoons te gebruiken.
Deze nieuwe handelsoplossing is een aanvulling op de SAP Commerce Cloud-oplossing, de toonaangevende handelsoplossing van SAP, die wereldwijd beschikbaar is voor grotere B2B-bedrijven (business-to-business), B2C (business-to-consumer) en B2B2C-ondernemingen.
En verder…
Werd op diverse andere ontwikkelingen ingegaan als het Open Data Initiative (ODI) tussen SAP, Adobe en Microsoft en op de integratie van Core Systems voor de field-service oplossing van SAP.
We hebben erg veel gezien en gehoord over de verschillende clouds, maar we hebben vooral veel aandacht besteed aan SAP Service Cloud en SAP Commerce Cloud. Binnen de verschillende sub teams binnen het CE – of beter gezegd het CX – domein van SUPERP zit hier de meeste focus op.
In een aantal blogs willen we dieper ingaan op een aantal specifieke onderwerpen die we tijdens CXLive2018 hebben gezien en hoe wij hier vanuit SUPERP naar kijken.