SUPERP @ Code4Good Hackaton

Na een jaar over te hebben geslagen had team SUPERP weer de eer om mee te doen aan de Code4Good Hackathon bij SAP Nederland. Met 100 gelijkgestemden verdeeld over 20 groepen in 24 uur bouwen aan een oplossing die een maatschappelijk probleem probeert te ondervangen. SUPERP was dit jaar een van de 5 hoofdsponsors. Er waren een drietal cases ingebracht door verschillende instanties waaruit gekozen kon worden:


1. Bij co-assistenten en artsen in opleiding tot specialist (AIOS) is het percentage burn-outs veel hoger dan bij leeftijdgenoten. De concrete vraag hierbij : hoe kan je met IT een burn out voorkomen. Deze case is ingebracht door de Radboud Universiteit.


2. De zomer staat weer voor de deur en daarmee ook de zon. Maar onbeschermd in de zon zitten wordt steeds gevaarlijker. De slogan, smeren, kleren en weren was daarmee de basis voor de tweede case. Hoe kan je (vooral kleine kinderen) bereiken met IT op zonnige dagen. Deze case is ingebracht door het KWF.


3. En als laatste een case ingebracht door Achmea. Met een database van 40GB van 500.000 schadegevallen en de daarbij behorende klimaatdata de uitdaging om een oplossing te bedenken waarmee je potentiële slachtoffers van dreigende klimaatschade op tijd kan waarschuwen.

 

hackathon 2

 

Burn-out case

SUPERP had gekozen voor de burn-out case. We hebben samen met de mannen van Oliver-IT een team gevormd. Vanuit SUPERP deden Simon, Anjo en Ronald mee. Om één uur vrijdagmiddag werd ons team verwacht in Den Bosch. En stipt op tijd begonnen de inleidende presentaties van de drie cases waarna om drie uur de teams naar de werkruimtes konden om te starten.


Eerst het uitwerken van een aantal scenario’s en de noodzakelijke functies op een bord zetten om er ook voor te zorgen dat er zoveel mogelijk aspecten van SAP worden geraakt. IoT voor de hartslag gegevens vanuit de verschillende devices. Berekeningen op de data voor het bepalen of er sprake is van verhoogde (kans op) stress [Hart Ritme Variabiliteit]. Op basis van de uitkomst vervolgens een Apple Push Notification sturen naar de gebruiker voor een uit te voeren actie. Een SAPUI5 applicatie voor het afdelingshoofd met de gegevens van de verschillende deelnemers (waarbij de data uiteraard geanonimiseerd wordt opgeslagen) en natuurlijk een native iOs applicatie voor de gebruiker. Eigenlijk genoeg ingrediënten voor succes. Maar als je dan eenmaal begint loopt de tijd toch best snel door.


Vanuit de Radboud universiteit was aangegeven dat zij een tool zoeken waarbij zowel de co-assistent als AIOS op het juiste moment geïnformeerd worden over de juiste interventie die nodig is om mentale fitheid te vergroten zodat:


- Hij op korte termijn zijn werk beter kan doen
- Hij op lange termijn bewust blijft van het belang van zijn mentale fitheid
- En dit oplossen met behulp van technologie

 

Terwijl de klok vrolijk doortikte, het langzaam nacht werd vielen bijna alle deelnemers van ons team één voor één in slaap. Om 11 uur ’s ochtends is het hart van onze oplossing in grote lijnen gereed en bestaat uit de volgende elementen;

 

- Gamification (punten)
- Op basis van participatie en niet op basis van resultaat
- Gebruik van wearables. Hartslag meter van Polar waarmee realtime de hartslag wordt doorgegeven. Met deze informatie kunnen we Heart Rate Variability berekenen. En een Muse hoofdband waarmee de hersenactiviteit wordt gemeten.
- Push notifications op basis van overschrijding van thresholds.
- Meting vereist regelmatig dragen van heart belt


Nu was het zaak om alles ook aan elkaar te knopen en er een logisch verhaal van te maken voorzien van een mooie presentatie. Want terwijl we 24 uur de tijd hadden om alles te bouwen moesten we in 5 minuten onze oplossing presenteren en ook nog eens een demo geven.

 

Code4Good foto bij Artikel

 

Twee uur in de middag gaat de toeter en zal elke groep zijn presentatie geven. Voor elke case wordt er eerst een winnaar gekozen en tot slot gaan deze drie winnaars nog een keer hun presentatie geven voor de finale. Op het spel staat eeuwige roem en een Apple watch voor elke deelnemer van het winnende team.

Binnen onze case komt SAP als winnaar uit de bus. Een super mooie presentatie (wat anders verwacht je van SAP) en een leuk verhaal. Bij de KWF case heeft Proxcellence gewonnen en voor de Achmea case kwam Goldfish als winnaar uit de bus. In de grote finale is Goldfish uiteindelijk als winnaar uit de bus gekomen.
Het was een zeer geslaagd weekend. In een leuk team hebben we met de nieuwste technieken van SAP kunnen werken en in 24 uur een werkende app gemaakt. Volgend jaar doen we uiteraard weer mee.

Top